..:: Lehce pesimistický šiřitel otevřených standardů, který se nepřestává divit, co se okolo něj děje ::..

Únor 2008

Boj o zákazníka aneb máme se dobře

14. února 2008 v 21:19 Úvahy a názory
Ať otevřete jakékoliv zpravodajské médium narazíte na články o zdražování, poplatcích, dopadech na chudáky občany, atp. Člověku by se až mohlo zdát, že je nám pěkně ouvej. Ne že bychom se nemohli mít (při smysluplném hospodaření státu) citelně lépe, ale zase tak horké to nebude.
Důkaz je zřejmý. Co udělá občan, když má peníze? Uspoří je? Dá do slamníku? Ne, většinou je utratí (tj. z jeho pohledu smysluplně investuje). Přesně to se děje u nás. Občané mají takové množství peněz, že nasytili velkou část trhu. Jak to poznáme? Zcela jednoduše - podle chování prodávajících. Firmy zpravidla naprosto nemusí bojovat o zákazníky nebo prodej zboží, zákazníci jim peníze prakticky vnucují a to se odráží v jejich přístupu. Běžně se můžeme setkat s neochotou, přehlížením nebo naprostou apatií, přesto i tyto firmy nekrachují.
Jeden příklad za všechny. Naše auto máme zakoupeno u firmy ATOMA. Slušná střední firma prodávající Fordy. Auto jsme u nich kupovali nové, cca před 4 roky, za zhruba 400 tis. Pravidelně u nich servisujeme, děláme prohlídky, kupujeme příslušenství, atp. Rozhodně (v mezích dané firmy) rozumný obrat. Člověk by řekl "solidní zákazník". Před nedávnem jsem si všiml, že dali do akce nový typ vozu a přemýšleli jsme s manželkou (velmi vážně), jestli ho nevyměnit. Přijeli jsme ráno do prodejny, nechali si vůz ukázat a ptali se za kolik by odkoupili starý. Prodejce byl neskutečně skoupý na slovo, sám o sobě nebyl sto cokoliv k vozu říct (jen že má velký kufr), cenu za starý vůz nám řekl, ale obratem dodal, že by bylo výhodnější, abysme ho prodali raději sami. Kde, kdy u koho jsme z něj nedostali. Večer jsem se tam ještě jednou stavoval a vůz jsem si znovu prohlížel, ale to už ani neobtěžoval zeptat, jestli mi něco může ukázat nebo vysvětlit. Ta apatie mě rozčílila natolik, že jsem odešel a nekoupil. Já ho k prodeji přemlouvat nebudu...
Stejnou apatii firem lze pozorovat klidně i při udělování zakázek za statisíce nebo i víc. Takový Autocont, který se na akademické sféře cítí jako ryba ve vodě se neostýchá dodat nabídku i po několika měsících. Ale ono kam přecházet? Sám vidím, že v okamžiku, kdy se firmičce podaří etablovat, stává se z ní stejný moloch...