..:: Lehce pesimistický šiřitel otevřených standardů, který se nepřestává divit, co se okolo něj děje ::..

Je originální obal při reklamaci nutností?

5. března 2008 v 11:41 |  Nezařaditelné
Opět jedno blognutí z kategorie "sebeobrana". Poměrně často lze narazit na případ, kdy při uplatnění reklamace po Vás prodávající vyžaduje originální obal. Má na to právo?

Krátká odpověď je: nemá. Není to problém na diskuzi, je jasně řešen Občanským zákoníkem. Stačí si dát do Googlu "originální obal při reklamaci" a naleznete hned několik článků, které se tohoto tématu týkají. Pravděpodobně nejpřesněji ho formuluje článek na serveru spotrebitel.cz:

Samozřejmě, že kupující nemá povinnost reklamovat zboží v původním obalu, a to dokonce ani v případě, že by to prodávající uváděl v reklamačních podmínkách či řádech. Zákon takovou podmínku reklamace nestanoví a prodávající ji nemůže kupujícímu sám ukládat. Žádný právní předpis neumožňuje zákonnou záruku jakýmkoli způsobem omezovat či podmiňovat. Výslovně to vylučuje i ustanovení § 55 odst. 1 občanského zákoníku, které zakazuje jakoukoli odchylku od zákona v neprospěch spotřebitele. Ve smyslu ustanovení § 56 odst. 3 písm. b) občanského zákoníku pak výslovně není možné právo spotřebitele z odpovědnosti za vady ani dohodou jakkoli omezit, a proto ani prodávající sám není oprávněn vázat reklamaci na splnění jakýchkoli podmínek - ve Vašem konkrétním případě na dodání vadného výrobku v originálním obalu.

Tímto by se téma mohlo zdát vyčerpáno, přihodím však malou historku ze života. Všimněte si, že hned první odkaz po zadání výše uvedeného sousloví do Googlu vede na stránky firmy DeCe COMPUTERS, s.r.o. Mají kromě průměrných stránek i poměrně povedený webový obchod. Procházel jsem ho a zarazilo mě ustanovení v jeho reklamačních podmínkách (tento text se nachází jak na stránkách firmy, tak v obchodu):

7. Z důvodu nebezpečí možného poškození zboží při přepravě lze k reklamaci přijmout pouze zboží v originálních obalech (za originální obal lze považovat i původní obal od identického kusu zboží po přepsání sériového čísla na obalu), zboží přepravované bez originálního obalu nebude k reklamaci přijímáno. Pokud odběratel není schopen dodat přístroj v originálním obalu, zajistí dodavatel dodání obalu náhradního. Za zajištění náhradního obalu bude účtován manipulační poplatek 200,- Kč zvýšený o DPH. Pokud odběratel při reklamaci nepředá pro reklamaci podstatné součásti příslušenství reklamovaného zařízení, nepřevezme dodavatel zařízení k reklamaci.

Právě onen manipulační poplatek mě dojmul natolik, že jsem se rozhodl do firmy napsat:

Dobrý den,
zajímal jsem o zboží na Vašem Internetovém obchodě, ale velice mě zarazil bod 7 Vašich reklamačních podmínek:

7. Z důvodu nebezpečí možného ... <zde jsem citoval bod 7> ... nepřevezme dodavatel zařízení k reklamaci.

Přitom podle obč. zák., tuším § 56 odst. 3, jsou nepřípustná smluvní ujednání, která omezují práva spotřebitele a dle stejného zák. kupující samozřejmě nemá povinnost reklamovat zboží v původním obalu. Můžeme mi, prosím, tento evidentní rozpor se zákonem vysvětlit. Chápu, že pointou je předejít poškození výrobku, ale jak uvádí zákon, za poškození při reklamaci nese zodpovědnost prodejce.
Děkuji za vysvětlení
Procházka


Po několika dnech mi došla tato odpověď:

Dobrý den pane Procházka,
děkuji za Váš zájem o naší internetovou nabídku a pozornost s jakou jste se seznámil s obcodními podmínkami. Nemohu ale s Vámi souhlasit, že bod 7 reklamačních podmínek je v rozporu s obč. zákoníkem. Tento bod naopak slouží k ochraně zájmů zákazníka a především k prevenci před škodou, která by mohla vzniknout přepravou v náhradním obalu. Toto se týká samozřejmě pouze dopravy reklamovaného zboží do místa reklamace, dále nese zodpovědnost za poškození při reklamaci prodejce. Pokud Vám toto vysvětlení nebude dostačovat, rád se s Vámi spojím i telefonicky nebo osobně, pokud k tomu bude příležitost, a můžeme celou záležitost prodiskutovat.
Ještě jednou děkuji za Váš zájem o naši nabídku a přeji Vám hezký den.

Libor Kolář
jednatel společnosti
DeCe COMPUTERS s.r.o.


Ocenil jsem slušnost s jakou mi pan Kolář odpověděl, nicméně jsem s ním nesouhlasil, tudíž jsem odepsal (takovéto blbosti vyřizuji zásadně pozdě večer, tudíž nějaké telefonování nehrozí a že bych jel přes půl republiky, to se mi také zrovna nechce):

Dobrý den,
s tím rozhodně nemohu souhlasit. Ještě jednou uvádím, že chápu, že principem tohoto bodu je předejít poškození zboží, nicméně: pokud jsem
schopen dopravit zboží na reklamaci bez poškození jakýmkoliv způsobem (např. case nebo router zabalený ve vzduchové fólii v naprosto anonymní krabici), pak by mi měli Vaši pracovnicí toto zboží na reklamaci příjmout bez jakýchkoliv připomínek. Tvrzení, že zboží bude ve větším bezpečí, pokud bude na obalu napsáno "CISCO xxx" je, dle mého názoru, nepravdivý. Navíc, jak sám de facto píšete, za přepravu zboží k Vám ručí zákazník, od převzetí pak Vy. Tudíž je jen na mě, jak zboží dopravím, pokud se mi to povede bez poškození zboží, mám právo reklamaci uplatnit.

S pozdravem
Procházka


Na tento mail jsem již odpověď neobdržel. Nu, ono, také co odpovědět, pokud nechci změnit své "reklamační podmínky". Z pohledu pana Koláře evidentně platí myšlenka, že pokud firma nazná, že kriminalita v našem státě je natolik velká, že je nebezpečné nosit počítačové komponenty po ulici bez psa bojového plemene nebo pistole ráže .45, přidá "v zájmu spotřebitele" do reklamačních podmínek pravidlo:

7a) Zboží na reklamaci přijímáme pouze pokud dojdete v doprovodu psa bojového plemene, případně se zbraní ráže .45 a větší. Pokud psa nevlastníte, můžete si ho za poplatek 200,- na jeden den pronajmout, případně Vám zprostředkujeme koupi zbraně příslušného kalibru.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Vít Vít | 8. února 2009 v 15:10 | Reagovat

To je fajn, ted muzu jit vyhodit pár krabic

2 Jarmila Jarmila | 20. května 2009 v 9:15 | Reagovat

Moc děkuji, ani si neumíte představit, jak se mi ulevilo. Váš článek si vytisknu a uložím k záručním listům. Čeká nás, totiž dost náročná rekonstrukce 3 generačního domu a min. těch 4-5m3 po krabicích, které nyní vyhodím, se mi budou hodit jinak :-).

3 Karel Karel | 23. června 2011 v 12:55 | Reagovat

Moc pěkně udělané, chválím. :)

4 Karel Karel | 23. června 2011 v 12:55 | Reagovat

Moc pěkně udělané, chválím. :)

5 Viktor Viktor | Web | 9. listopadu 2012 v 13:10 | Reagovat

Ano, vyžadování originálního obalu při reklamaci ne neoprávněné, snaží se vás tím jen od reklamace odradit, protože kdo z nás si doma schovává nejrůznější krabice 2 roky. Originální obal mohou požadovat pouze pokud zboží vracíte eshopu ve 14denní lhůtě, ale to je již jiná kapitola.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama