..:: Lehce pesimistický šiřitel otevřených standardů, který se nepřestává divit, co se okolo něj děje ::..

Příčina a důsledek

16. března 2008 v 14:32 |  Úvahy a názory
Přijít na to, proč od Váš výrobek zákazníci nechtějí, přestože se zdá být kvalitní je stejně detektivní práce jako hledání sériového vraha. A stejně jako mnoho vyšetřovatelů i obchodníci často dělají neustále tutéž základní chybu - nepátrají po příčině, ale po důsledku. Základní poučkou při vyšetřování série vražd je přijít na to, co vraha motivuje k tomu, aby takto jednal, teprve pak je možné předvídat jeho chování a dopadnout ho. Takováto úvaha je však pro velkou část policistů příliš abstraktní a proto se snaží pátrání raději založit na práci s fyzickými důkazy.

Stejné je to i v obchodě. Firma si prostě nedokáže přiznat, že výrobek na kterém je závislá prostě vychází z módy nebo je zastaralý a snaží se pokles prodeje "omlouvat" druhotnými faktory. U menších firem je to jen jejich osobní problém, u velkých to může být problém pro všechny. Vezměme si příklad z prostého filmu v kině. Filmy v kinech nevydělávají tolik, kolik by si společnosti přály, proto hledají příčinu. A jaká je podle nich příčina? Lidé si film nahrají na kameru a pak distribuují načerno po Internetu. Ergo příčinou je tato distribuce. Případ uzavřen. Musíme s tím něco udělat. Budeme lobovat pro exemplární tresty, budeme šmírovat návštěvníky kina termálními kamerami, možná budeme v budoucnu požadovat po návštěvnících kina podpis smlouvy o mlčenlivosti nebo prohlídku tělních dutin, jestli v nich neschovávají AV přístroj.

Je to ale opravdu příčina? Není to náhodou jen další důsledek? Co si položit raději otázku: co vede člověka k tomu, že si raději film tahá celý večer z Internetu v relativně mizerné kvalitě místo aby si na něj zašel do kina, kde ho má nesrovnatelně kvalitnější, okamžitě a s přidanou hodnotou atmosféry kina (ať už v dobrém nebo zlém). V okamžiku, kdy nalezneme odpověď na tuto otázku, budeme vědět, co podniknout proti oběma problémům. Chtějí opravdu firmy nalézt pravdivou odpověď? Nebyla by příliš nepříjemná? Zřejmě ano, ale to je schizofrenie každé korporace. Nikdo si nechce přiznat, že prostě zaspal dobu a že firma se musí dramaticky přeorientovat. Malé ryby si to přiznají nebo zaniknou, velké se snaží měnit trh, tak to je a bude...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama